НачалоНаука и природа13 доблестни факта за велоцирапторите

13 доблестни факта за велоцирапторите

Корона ваксинации за деца и младежи

Постоянната комисия по ваксиниране (STIKO) в момента не препоръчва...

Токсични химикали от опаковките попадат в храните

Хората поглъщат малки частици, съдържащи химикали, които се докосват...

Време е да се събудите и да посетите лекар

17 септември 2024 г. -- Знаем, че мъжете са...

Ако попитате вашето средностатистическо 5-годишно дете кой е любимият му динозавър, то обикновено ще вдигне голям шум за това колко готини са Велоцирапторите.

По дяволите, благодарение на филмите за Джурасик парк, те вероятно дори са любимите динозаври на средните 10-годишни! Всичко, което знам е, че те са любимият ми динозавър.

Ако идвате тук сега, опитвайки се да разберете какво е Velociraptor и защо са страхотни, тогава ето общата информация.

Велоцирапторите са били малки до средни по размер динозаври, живели преди 75 до 71 милиона години.

Възрастните велоцираптори израстват до около 6,8 фута (2,07 м) дължина и 1,6 фута (0,5 м) височина и тежат много малко, около 33 паунда (15 кг).

Те имаха 26 остри като бръснач назъбени зъба, стояха на два крака, с две малки ръце с по три нокътя на всяка.

Най-важното обаче е, че най-вероятно са били много бързи и са успели да изпреварят повечето плячка или дори хищници!

Сега, след като имате много основна представа какво е Velociraptor, нека да разгледаме някои от по-интересните факти, които правят тези динозаври най-готините от всички!

Всичко, което сте видели във филмите за Джурасик парк, е лъжа.

Велоцираптори, както се виждат в Джурасик свят.

С факти като този, най-добре е първо да откъснете лейкопласта и да приключите с това. Тези супер пъргави, хипер-интелигентни зверове, които Крис Прат контролира в Джурасик свят?

Да, те всъщност не са базирани на Велоцираптори. Те всъщност са модел на различен динозавър, наречен Дейноних antirrhopus, който е живял около 30 милиона години преди Velociraptor.

Така че защо да използваме по-стар динозавър от велоцирапторите и да ги споменаваме неправилно?

Е, Deinonychus е много по-голяма и страшно изглеждаща версия на Velociraptor, да не говорим, че името им е, е, просто не е толкова готино.

Велоцирапторите са открити едва през 1924 г.

Модел на скелет на Велоцираптор.

Фосилите, които по-късно бяха идентифицирани като нов вид, бяха открити в монголската пустиня Гоби на 11 август 1923 г. от Питър Кайсен.

Вкаменелостите, които Питър откри, бяха смачкан череп и нокът и бяха напълно неизвестни на света до този момент.

Човекът, отговорен за наименуването на първата вкаменелост на Велоцираптор, всъщност беше президентът на Американския природонаучен музей, палеонтолог на име Хенри Феърфийлд Осборн.

Велоцирапторите имат изненадващо точно име.

Вкаменелост на велоцираптор в камък.

Когато през 1924 г. Хенри Осборн за първи път назова Велоцирапторите, той имаше само малко количество информация относно животните, които трябваше да изстреля.

От това, което можеше да види обаче, те биха били доста бързи и ловки ловци.

Като такива той ги нарече Velociraptors, комбинация от латинската дума „velox“, което означава „бърз“, и „raptor“, което означава крадец.

Има фосил на велоцираптор и протоцератопс, хванати по средата на битка.

Фосил на велоцираптор, който се бори с друг динозавър.

Това всъщност е един от най-удивителните вкаменелости на всеки динозавър (или два), които някога са били откривани.

Вкаменелостите, открити от полски и монголски екип през 1971 г., ясно показват, че двата динозавъра са били по средата на битка на живот или смърт, когато са попаднали в нещо, което може само да се гадае като странна пясъчна буря и са били погребани живи.

Техните фосилни останки все още показват, че това е доста равностойно съвпадение – въпреки че една от ръцете на велоцирапторите е била заклещена в челюстите на протоцератопса, велоцирапторът е забил нокът дълбоко във врата на опонентите си.

Изненадващо, велоцирапторите всъщност са били пернати динозаври.

Велоцираптор с много пера.

Още веднъж, ако сте базирали това, което знаете за велоцирапторите от Джурасик парк, тогава съжалявам, че съсипах мечтите ви.

Реалността е, че Велоцирапторите не само не са били гигантските и страховити зверове, за каквито са били измислени, но са били и покрити с пера!

Като се има предвид това, учените все още не са успели да разберат степента на тяхното оперение, независимо дали са били изцяло покрити с пера или просто са имали няколко пера, стърчащи тук-там.

Така или иначе, те със сигурност не бяха подобните на гущери зверове, както са изобразени в Джурасик парк!

Не се притеснявайте обаче – Велоцирапторите не могат да летят!

Велоцирапторите не могат да летят

Въпреки че велоцирапторите имаха пера, те всъщност нямаха крила.

Може би, ако бяха продължили да се развиват няколко хилядолетия, това щеше да стане възможно, но поради физическия си състав те просто не можаха, колкото и да се опитваха!

Те наистина имаха слети жлъчни кости като съвременните птици, но ръцете им просто бяха твърде къси, за да могат някога да издържат телесното им тегло.

Още веднъж поради размера и формата на ръцете си, те дори не можеха да се плъзгат!

И така, за какво са им били тогава перата? Някои учени предполагат, че те може да са били използвани в ритуали за чифтосване или за подпомагане на приютяването на яйцата им, докато мътят върху подобни на гнезда съвременни пилета.

Велоцирапторите може дори да са се катерили по дървета!

Велоцираптор в джунглата.

Има някои теории сред палеонтолозите, че велоцирапторите или поне техните близки роднини са се катерили по дърветата.

Въпреки че това е доста оспорвана теория, всичко, което имаме с динозаврите, са теории.

Теорията се основава на единствения голям повдигнат нокът, подобен на острие, който Велоцирапторите и други в рамките на Dromaeosauridae семейството се изправи на задните си крака.

Някои други палеонтолози не са съгласни, разбира се, вярвайки, че ноктите вместо това са били използвани за нарязване на плячката им, а не за катерене.

Възможно е никога да не разберем, но така или иначе ноктите им са доста страховити!

Велоцирапторите не бяха много по-умни от кокошките.

Динозавър с пилешка глава.

Поп културата е превърнала тези грабливи птици в свръхинтелигентни същества, способни на сложно мислене. За съжаление на Velociraptors, това е просто фантазия.

Реалността е, че мозъците на динозаврите не са били толкова развити, като умствените им процеси са били до същото ниво на новородена котка, ако изобщо е такова.

Ако не друго, току-що съм обиждал кокошки повече от велоцираптори.

Всъщност има два различни вида велоцираптори.

Модел Velociraptor mongoliensis.

Докато първият вид Велоцираптор, V. mongoliensis, е открит през 1924 г., вторият е открит много по-късно през 2008 г., също в Монголия.

Този втори вид беше кръстен Велоцираптор osmolskae на полския палеонтолог Halszka Osmólska.

Известните разлики между двете обаче са минимални. Доколкото палеонтолозите могат да кажат, единствените разлики се крият в незначителни вариации в челюстите им.

Нямаме представа как са звучали.

Археолог копае в земята.

За онези, които са останали да треперят на седалките, когато са гледали някой от филмите за Джурасик парк, не се тревожете повече!

Реалността е, че нямаме начин да възстановим звуците, които биха издали, използвайки само вкаменелости.

И така, какви бяха тези звуци, които ни изплашиха? Звуков дизайнер записа редица звуци на различни животни в животински парк.

Някои от звуковите проби бяха от коне, гъски, делфини и дори сумтенето на костенурки, които правят любов!

В действителност велоцирапторите приличаха повече на наземни орли.

Велоцирапторите бяха по-скоро като сухоземни орли.

Както вече разгледахме, сега знаем, че велоцирапторите са били зверове с пера, а не досегашната идея, че са били покрити с люспи като гущери.

Някои учени изложиха идеята, че съвременните животни, на които велоцирапторите са най-сходни, са орлите.

Една от основните причини за това се дължи на големия нокът на задните крака на велоцираптора, който изглежда много подобен на нокът на орел.

Предполага се, че дори са използвали нокътя по начин, подобен на орлите, като са се закачали за плячката си и са я задържали, докато са я хапели с доста страхотните си зъби.

Без значение какво, независимо дали са като наземни орли или не, със сигурност не бих искал да срещна ядосан!

Велоцирапторите са били ловки и умели ловци.

Велоцирапторите бяха страхотни в лова.

Известният фосил на велоцираптор и протоцератопс, хванат по средата на битка, кара палеонтолозите да вярват дълго време, че този динозавър е типът, който велоцирапторите са ловували.

Въпреки че това е интересна идея, смята се, че това вероятно не е така.

Велоцирапторите бяха доста малки зверове, с остри като бръснач зъби и физическо телосложение, което показваше голяма ловкост.

Това означаваше, че те биха били много опитни ловци, но поради тесните челюсти най-вероятно те ловуваха животни, много по-малки от тях.

Велоцирапторите могат да тичат много по-бързо от хората.

Велоцирапторите бяха бързи.

Нещо, което Джурасик Парк успя да разбере, е ужасяващата скорост на Велоцирапторите.

Учените са в състояние да моделират приблизителната скорост на животните въз основа на общото им физическо телосложение и дължината на техните пищяли.

В случая с велоцирапторите те имаха доста дълги пищяли, както и дълга здрава опашка, която можеше да им помогне да управляват при високи скорости.

Колко бързо биха могли да тичат? Грубите оценки са ужасяващите 40 мили в час (64 км/ч)!

Е, ето го. Това, което знаем за велоцирапторите, не е чак толкова различно от това, което първоначално предполагахме, когато бяха открити.

Бяха много бързи и вероятно крадяха яйца и малки от гнездата на други динозаври.

Най-голямата изненада за повечето хора е, че имаха пера, но мисля, че съм добре с това!

Ами ти? Лично за мен идеята за наземни орли, които могат да тичат с 40 мили в час, е достатъчно ужасяваща!