НачалоНаука и природаАстронавт засне изображение на светещ „череп“, дебнещ в гигантска вулканична яма в...

Астронавт засне изображение на светещ „череп“, дебнещ в гигантска вулканична яма в Сахара

„Напълно сюрреалистично“: Металотърсач откри златен пръстен на 1500 години в Дания

Аматьорски металотърсач в Дания откри рядък златен пръстен, който...

Чревни бактерии, свързани с колоректален рак при млади хора

Колоректалният рак най-често засяга хора над 50 години, но...

31 от изгубените съкровища на света

Огромен брой безценни съкровища са изчезнали от историческите записи...

FDA одобрява първото по рода си лечение за тежки хранителни алергии

Хората с тежки алергии към храни като мляко, фъстъци...

НАСА сподели снимка на астронавт на обект с форма на череп, съставен от натрон, сгурия и сенки, дебнещ в гигантска калдера в пустинята Сахара. (Кредитно изображение: Земната обсерватория на НАСА)

За да отпразнува призрачния сезон, НАСА публикува смразяваща костите снимка на страховит „череп“, който изглежда свети към космоса от сърцето на огромна вулканична яма в Чад.

Странното изображение беше заснето на 12 февруари от неназован астронавт на борда на Международната космическа станция (МКС), докато космическият кораб преминаваше над масива Тибести – планинска верига, която се простира през центъра на пустинята Сахара през Чад и Либия. Изображението беше публикувано на 31 октомври от Земната обсерватория на НАСА.

Характеристиката с формата на череп се намира на дъното на Trou au Natron, известен също като Doon Orei – вулканична калдера или кратер с ширина 3300 фута (1000 метра), който е оставен след масивно вулканично изригване на стотици хиляди преди години. Геоложката вдлъбнатина се намира точно на юг от Tarso Toussidé, още по-голяма вулканична структура, която е дом на потенциално активен стратовулкан. (Trou au Natron се превежда на „натронна дупка“ на френски, докато Doon Orei означава „голяма дупка“ на Teda.)

Белият цвят на устата, носа и лявата буза на черепа се излъчва от натрон, естествено срещаща се солена смес от натриев карбонат декахидрат, натриев бикарбонат, натриев хлорид и натриев сулфат. Областите на очите и дупките на носа са пепелни конуси – стръмни конусовидни хълмове, изградени около вулканични отвори, които се извисяват над останалата част от дъното на калдерата. По-тъмната зона вляво от лицето е сянката, хвърлена от високия ръб на кратера, което помага да се придаде отличителната форма на черепа.

Свързани: Деформирани черепи и ритуални обезглавявания, намерени в пирамидата на маите в Мексико

Тази снимка, направена от вътрешността на калдерата, показва натрона, пепелен конус и ръба на калдерата, които се комбинират, за да създадат черепа, гледан отгоре. (Изображение: Wikimedia/Alexios Niarchos)

Trou au Natron днес е безплодно и безжизнено, но експерти смятат, че е било процъфтяващо ледниково езеро до преди около 14 000 години.

През 60-те години на миналия век изследователите откриха вкаменелости от морски охлюви и планктон под покрития с натрон под на ямата, според Обсерваторията на Земята. А през 2015 г. а последваща експедиция откри вкаменелости от водорасли, които датират от преди 120 000 години.

Въпреки че е поне толкова стар, колкото вкаменелостите в пресъхналото езеро, Trou au Natron всъщност е един от най-младите вулканични обекти в масива Тибести, според Обсерваторията на Земята. Околните вулкани вероятно са много по-стари.

Това не е първият път, когато черта с формата на череп е забелязана от космоса. През 2016 г. метеорологично сателитно изображение на урагана Матю – тропическа буря от категория 5, която уби повече от 600 души в Карибите – улови въртящия се вихър косплей като зловещо лице в сянка с ярко червено око и отчетливи зъби, когато стигна до сушата в Хаити.