НачалоНаука и природаЕдновременно разкъсване на разломи предизвика масивно земетресение в района на Сиатъл преди...

Едновременно разкъсване на разломи предизвика масивно земетресение в района на Сиатъл преди 1100 години – и може да се случи отново

Районът около днешния Сиатъл е бил разтърсен от мощно земетресение преди около 1100 години. (Кредит за изображение: Getty Images)

Регионът на Сиатъл може да е бил ударен с огромен магнитуд 7,8 земетресение Преди 1100 години, след като поредица от скрити разломи са се разкъсали едновременно, предполага ново проучване. Това е много по-мощно, отколкото сегашните предупреждения предполагат, че е възможно от същите зони на разлом.

Изследователите отдавна знаят, че Puget Sound, район, който включва Сиатъл, Такома и Олимпия, е бил разтърсен от масивни земетресения в миналото. Геоложки доказателства предполагат, че тези трептящи трептящи са избухнали някъде между 900 и 930 г. сл. н. е. и са имали магнитуд в ниските 7s. Сегашното най-добро предположение е, че през това време е имало най-малко две големи земетресения, едното в резултат на Сиатълската разломна зона (SFZ), разположена под и около града, и друго от разломната зона Saddle Mountain (SMFZ) в югозападен Вашингтон.

Но в ново проучване, публикувано на 27 септември в списанието Научен напредък, изследователите анализираха фосилизираните останки от дървета, убити от земетресенията, и установиха, че всяка зона на разлом вероятно се е разкъсала едновременно или поне за много кратък интервал от време една от друга. Ако зоните се разпаднаха по едно и също време, полученото земетресение щеше да е по-мощно, отколкото е предвидила всяка друга симулация в миналото.

Това може да има големи последици за 4-те милиона души, живеещи в момента в Puget Sound, пишат изследователите. Настоящите модели за предупреждение трябва да бъдат актуализирани, за да отчетат подобно силно земетресение в бъдеще, добавиха те.

Свързани: Колко голямо е възможното земетресение?

Изследователите извадиха части от вкаменени пънове от дъното на Price Lake близо до Сиатъл. (Изображение: Bryan Black)

В проучването изследователите анализираха фосилизирана дугласка ела (Pseudotsuga menziesii) дървета от шест места в Пюджет Саунд. Екипът изчисли кога дърветата са умрели чрез комбиниране на броя на дървесните пръстени и радиовъглеродно датиране. Дърветата в SFZ и SMFZ вероятно са умрели в рамките на период от шест месеца, някъде между 923 и 924 г. сл. Хр., установи анализът.

Тази времева рамка предполага, че земетресенията са причинени от същото тектонична плоча движения, увеличавайки вероятността те да се появят едновременно. Ако не са го направили, тогава изследователите подозират, че всяко отделно земетресение би имало магнитуд някъде между 7,3 и 7,5.

Това може да не изглежда много по-слабо от потенциалното земетресение с магнитуд 7,8 по Рихтер, но земетресенията се измерват в логаритмична скала, което означава, че магнитуд 8 е 10 пъти по-мощен от магнитуд 7 и т.н.

SFZ и SMFZ са много плитки, което означава, че могат да бъдат много разрушителни, подобно на разломните линии, отговорни за опустошителни земетресения в Турция и Сирия през февруари.

Свързани: 20-те най-големи регистрирани земетресения в историята

Едновременно разкъсване вероятно би причинило най-мощното земетресение, което разломите в региона могат да предизвикат, пишат изследователите. Ако и двете зони едновременно се разкъсат отново, тогава има всички шансове това да се повтори, добавиха те.

Това не е единственото откритие за разломните зони на Puget Sound, което ще се появи тази година. През март изследователи от компанията за моделиране на катастрофи Разклащане откриха доказателства на остров Бейнбридж близо до Сиатъл, които предполагат, че силно земетресение може да е ударило Puget Sound преди около 200 години, въпреки че не е ясно колко силно е било.

Въпреки новите открития обаче, най-опасната сеизмична заплаха за Сиатъл е субдукционната зона Cascadia (CSZ), масивна линия на разлом, която се простира на приблизително 620 мили (1000 километра) от остров Ванкувър, Канада, до Северна Калифорния. CSZ е в състояние да предизвика земетресения с магнитуд около 9, като „големият„, който разтърси тихоокеанския северозапад през 1700 г.