НачалоНаука и природаИзригването на Тонга причини ли тазгодишната екстремна жега?

Изригването на Тонга причини ли тазгодишната екстремна жега?

Изригването Hunga Tonga-Hunga Ha’apai през януари 2022 г. беше едно от най-големите вулканични изригвания в записаната история. Детонирайки под водата със силата на 100 бомби за Хирошима, експлозията изпрати милиони тонове водна пара високо в атмосферата.

Някои коментатори спекулираха през последните седмици, че вулканът е виновен за изгарящите летни температури и дори използват вулкана, за да хвърлят съмнение върху ролята, която хората играят в изменението на климатакакто съобщават от Хълмът.

Така че гигантското изригване е отговорно за горещите условия през това лято?

„Краткият отговор е не“, Глория Манистарши научен сътрудник в NorthWest Research Associates и Института по минно дело и технологии в Ню Мексико, и Луис Миланучен изследовател в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА, каза заедно на Live Science в имейл.

„Въпреки че Момчето направи глобалната температура по-висока и изригването Hunga Tonga-Hunga Ha’apai може да е засегнало някои региони за кратко време, главният виновник е изменението на климата“, казаха те.

Многобройни проучвания показват, че масивното изригване не е причина за това изменение на климата — човешките дейности като изгарянето на изкопаеми горива са движещият фактор.

Свързани: Извисяващият се стълб при изригването на Тонга беше най-високият в записаната история

Защо някои хора обвиняват вулкана?

Масивните вулканични изригвания обикновено намаляват температурите, защото изхвърлят огромни количества серен диоксид, който образува сулфатни аерозоли, които могат да отразяват слънчевата светлина обратно в космоса и временно да охладят земната повърхност, обясниха изследователите. Но изригването на Тонга имаше друг ефект, защото се случи под вода.

„Изригването Hunga Tonga-Hunga Ha’apai е странно, защото в допълнение към причиняването на най-голямото увеличение на стратосферния аерозол от десетилетия, то също инжектира огромни количества водна пара в стратосферата“, казаха Мани и Милан.

Водната пара е естествена парников газ който абсорбира слънчевата радиация и задържа топлината в атмосферата. Аерозолът и водната пара влияят върху климатичната система по противоположни начини, но няколко проучвания предполагат, че поради по-голямата и по-устойчива струя водна пара, изригването може да има временен нетен ефект на затопляне на повърхността, казаха Мани и Милан.

Проучване, публикувано в сп Природа Изменение на климата през януари изчисли, че изригването е увеличило съдържанието на водна пара в стратосферата с около 10% до 15% – най-голямото увеличение, което учените някога са документирали. Използвайки модел, те изчислиха, че водната пара може да повиши средната глобална температура с до 0,063 градуса по Фаренхайт (0,035 градуса по Целзий), Списание Еос отчетени през март.

Някои коментатори свързаха изригването със затопляне поради това откритие и други проучвания, предполагащи потенциален ефект на затопляне, но изследователите, участващи в тези проучвания, са категорични, че вулканът не е основен фактор за нашето диво време.

„Вероятно е справедливо да се каже, че влиянието на [the volcano] на тазгодишните крайности е доста малък,“ Стюарт Дженкинсучен по климата и постдокторант в Оксфордския университет в Обединеното кралство и водещ автор на януарското проучване, каза пред The ​​Hill.

Изглед от морското равнище към изригването на вулкана Hunga Tonga-Hunga Ha’apai. (Кредит за изображение: Геоложки служби на Тонга)

По-голямата климатична картина

Тенденцията на затопляне на Земята предхожда изригването. Юли може да е бил най-горещият месец в историята за глобални температури, но петте най-горещи юли са регистрирани през последните пет години, според НАСА.

Мани и Милан казаха, че са необходими по-подробни модели, за да се разкрие колко голямо е влиянието на изригването върху глобалните температури спрямо изгарянето на изкопаеми горива и Ел Ниньо, но ефектите се очаква да бъдат много по-малки от тези от изгарянето на изкопаеми горива.

„Рекордните глобални температури през юли миналата година са само преглед на това, което може да се случи, ако не предприемем по-смели и амбициозни действия в областта на климата“, казаха те.

През май Световната метеорологична организация на Обединените нации предупреди, че има 66% шанс средните годишни температури на глобалната повърхност да се вероятно ще премине опасен праг на затопляне от 2,6 F (1,5 C). в някакъв момент през следващите пет години.

При затопляне от 2,6 F, екстремните горещи вълни ще станат по-широко разпространени, с по-големи шансове за суша и намалена наличност на вода, според НАСА.

Преминаването над 2,6 F може да се задейства климатични повратни точки като срутването на ледените покривки на Гренландия и Западна Антарктика.