НачалоНаука и природаИзригването на вулкана Тонга е подхранвано от 2 сливащи се камери, все...

Изригването на вулкана Тонга е подхранвано от 2 сливащи се камери, все още пълни с магма

Въздушен изглед на изригването на вулкана Hunga Tonga-Hunga Ha’apai през 2022 г. (Кредит за изображение: Maxar/сътрудник чрез Getty Images)

Почти две години след а огромно изригване разтърси вулкана Хунга в Тонга в югозападната част на Тихия океан учените най-накрая са картографирали огромната водопроводна система от магма, която е породила рекордния взрив.

На 15 януари 2022 г. а вулкан под остров Хунга Тонга-Хунга Хаапай експлодира с такава сила, че задейства най-интензивната гръмотевична буря, регистрирана някога и на първото документирано мега цунами от древността. Изригването беше усетено по целия свят, но подводната обстановка на вулкана представляваше предизвикателство за учените, които се опитваха да разберат как е възникнал такъв силен взрив.

Сега, в проучване, публикувано на 15 декември в списанието Научен напредъкизследователите са картографирали леки вариации в силата на гравитацията във водите около острова преди и след изригването и са открили, че експлозията вероятно е била захранвана от две магмени камери, които са се слели.

„Бях щастливо изненадан, че наистина можем да изобразим сравнително голяма магматична система, използвайки този вид набор от данни и метод“, каза водещият автор Хелен Льо Мевелвулканолог и щатен учен в Института за наука Карнеги във Вашингтон, окръг Колумбия. Този вид работа „рядко се извършва за изучаване на подводни вулкани“, каза Le Mével на Live Science в имейл.

Свързани: Изригването на Тонга причини ли тазгодишната екстремна жега?

Резервоарите с магма се намират на различни дълбочини между 6600 и 33 000 фута (2 и 10 километра) под вулкана и вероятно са съхранявали голяма част от течната магма преди изригването през 2022 г., според проучването.

Диаграма от новото проучване, показваща организацията на магмената водопроводна система под вулкана Тонга преди, по време и след изригването през 2022 г. (Изображение: Le Mével et al. (2023))

Изследователите открили, че взривът е изхвърлил приблизително 30% от магмата – повече от 2,1 кубични мили (9 кубични километра) – от плитка централна камера, което е накарало покрива на вулкана да се срути и да образува дълбочина от 2800 фута ( 850 метра) подобна на купа депресия, наречена калдера. Тъй като налягането в централния резервоар спада след експлозията, магмата, съхранявана в по-дълбок резервоар на север, може да е пробила кората и да е напълнила централния резервоар, отваряйки канал между двете камери. Също така е възможно магмата от богат на газ източник по-дълбоко в земната кора да се е издигнала до централната камера, което „може също да обясни насилието на изригването през 2022 г“, според проучването.

Трети джоб от магма, разположен на северозапад от централната камера, изглежда изключен от системата и може да представлява „по-стара, втвърдяваща се зона на каша“, пишат авторите.

До 6,2 кубични мили (26 кубични километра) изригваща магма все още може да се крие в двата основни резервоара под вулкана Хунга, според проучването – достатъчно, за да напълни 10 милиона плувни басейна с олимпийски размери. (Еруптивната магма се определя като магма, която е над 50% топене и ниско съдържание на твърди кристали.)

Докато проучването разкрива какво е подхранвало вулкана, то не може да покаже какво е предизвикало масивното изригване. „Сами по себе си резултатите от гравитацията не биха ни позволили директно да заключим за причината за изригването“, каза Льо Мевел, но те дават на изследователите „представа къде и колко магма може да се съхранява под вулкана“.

Констатациите може също да са ограничени, тъй като са използвали сателитни данни, които може да са били повлияни от океанските вълни и промените в гравитацията от морското дъно към морската повърхност, отбелязват изследователите в проучването.

„Разполагаме само с информация какво се е променило за период от една година, така че не можем да кажем конкретно какво се е случило по време на изригването“, каза Льо Мевел. Но данните показват, че „са създадени нови пътища между резервоарите“, добави тя.

Изминали са 900 години, откакто изригване от такъв мащаб последно е разтърсило острова, каза Льо Мевел, но по-малките изригвания се случват по-често. Предишно изригване през 2015 г. създаде конус от земя, свързващ два острова, Hunga Tonga и Hunga Ha’apai, които формират единствената видима част от вулкана с височина 6600 фута (2000 m). Гигантското изригване през 2022 г. унищожи конуса и намали подземната сграда Hunga Tonga-Hunga Ha’apai до две тънки парчета земя.