НачалоНаука и природаМасивно изригване в Нова Зеландия преди 1800 години изхвърли вулканично стъкло на...

Масивно изригване в Нова Зеландия преди 1800 години изхвърли вулканично стъкло на 3000 мили до Антарктика

Изригването на Taupō разтърси южното полукълбо през 232 г. сл. Хр., изпращайки вулканични отломки чак до Антарктика. (Кредит за изображение: MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY чрез Getty Images)

Когато вулканът Taupō в Нова Зеландия изригна преди 1800 години, огромният му взрив изхвърли парчета стъкло чак до Антарктика. Сега учените са открили някои от тези древни вулканични отломки – което може да помогне да се определи точната година, в която се е случило това огромно изригване.

Последици от изригването на Taupō — едно от най-яростните изригвания на Земята през последните 5000 години — се оказа невероятно труден за намиране, проточвайки десетилетен дебат относно точното му време.

Показано е радиовъглеродно датиране на дървета, убити от взрива дата от 232 г. сл. Хрно някои експерти твърдят, че доказателствата може да са били замърсени и изригването да е настъпило до два века по-късно.

Изследователи, търсещи отломки от Taupō в Западна Антарктика, най-накрая намериха злато, когато пробиха ледени ядки от 915 фута (279 метра) под земята.

„Нашето откритие на седем геохимично уникални вулканични стъклени парчета, заровени дълбоко в ледено ядро, потвърждава вероятното време на изригването в края на лятото/ранната есен през 232 г.“, водещият автор на изследването Стивън Пивакандидат за докторска степен в училището по география, околна среда и науки за земята към университета Te Herenga Waka Victoria в Уелингтън в Нова Зеландия, каза в изявление.

Свързани: Дали неандерталците наистина са били убити от Campi Flegrei, събуждащият се „супервулкан“ на Европа?

Изследователите са анализирали химическия състав на отломките, което им е позволило да проследят шест парчета до изригването на Taupō и седмото до много по-ранно изригване на същия вулкан – изригването Ōruanui, което се е случило преди приблизително 25 500 години, според изследването, публикувано Понеделник (9 октомври) в дневника Научни доклади.

Парчета от вулканично стъкло, които се втвърдиха след изригването на Taupō, стигнаха чак до Антарктида, разпръснати от вятъра. (Кредит за изображение: Джеймс Л. Амос чрез Getty Images)

Седемте парчета са открити на подобни дълбочини, което предполага, че вулканично стъкло от изригването на Ōruanui е било заровено близо до вулкана, след което е открито и изхвърлено в атмосферата хиляди години по-късно по време на изригването на Taupō. След това силни югозападни ветрове вдигнаха летящите отломки и ги разпръснаха над Северния остров на Нова Зеландия, в целия югозападен Тихи океан и чак до Западна Антарктида, приблизително на 3100 мили (5000 километра), според проучването.

За да определят кога стъклените парчета са паднали в Антарктика, изследователите са разгледали околните ледени слоеве.

„Вулканичните отломки, уловени в леда, ни позволяват да датираме кога е настъпило изригването, защото можем да го свържем с моделираната възраст на леда“, каза Пива.

Откриването на стъкло от две отделни изригвания на един и същ вулкан осигурява „уникален и неоспорим двоен пръстов отпечатък“, потвърждаващ, че идва от Taupō, каза той. Огромното разстояние между вулкана в Нова Зеландия и Западна Антарктида също показва колко мощни са били тези изригвания, защото са били подхванати от ветрове високо в атмосферата, каза той.

Изригването на Taupō е продължило между няколко дни и няколко седмици, според проучването, и е завършило с „изключително енергична“ експлозия на лава, която опустоши площ, обхващаща 7700 квадратни мили (20 000 квадратни километра).

Като се има предвид мащабът на изригването, „озадачаващо е защо това събитие е било толкова трудно да се открие и потвърди в ледените ядра на Антарктика“, пишат изследователите в проучването.