НачалоНаука и природаМистериозно златно яйце на дъното на океана е от естествен произход

Мистериозно златно яйце на дъното на океана е от естествен произход

Мистериозно златно кълбо открит на дъното на океана в залива на Аляска, в момента се съхранява в етанол на борда на изследователския кораб Okeanos Explorer. И въпреки че са го извадили от дълбините, учените все още нямат представа какво представлява. Едно нещо обаче е сигурно: то има биологичен произход.

Откритието е направено с помощта на дистанционно управлявано превозно средство (ROV), насочвано от Националната администрация за океаните и атмосферата. Експедицията извадила странното златно яйце от подводна планина на 2 мили (3300 метра) под повърхността на океана на 30 август 2023 г.

Странният предмет е бил прикрепен към скала

Куполообразният обект, широк около 4 инча (10 сантиметра), има малка дупка в основата и изглеждаше като прикрепен към скала. Сам Кандио, координатор на експедицията на NOAA Ocean Exploration, каза, че кълбото вече е в „модел на задържане“, докато екипът завършва картографирането на региона.

След като приключат работа, те ще изпратят всички наши проби до Смитсониън, където учени от цял ​​свят ще имат достъп до тях и ще предоставят допълнителен анализ, каза той пред Live Science в имейл. „Докато това се случи, мистерията ще остане, тъй като учените продължават да търсят улики във видео данните.“

Структурата му е биологична – резервоар за яйца или вид гъба

Кандино каза, че знаят, че е биологичен поради начина, по който е бил прикрепен към скалата, структурата му и начина, по който изглежда, че има слоеве, подобни на протеин навсякъде. „Има някои морфологични прилики с често странните организми, които срещаме в дълбокото море, но досега отговорите са убягвали на учените по света“, каза той.

Водещите теории са, че златното кълбо е някакъв вид резервоар за яйца от потенциално неизвестен вид или че е вид гъба. Вълнуваме се и се надяваме скоро да разберем повече, каза Кандио.

Джон Копли, професор по дълбоководна екология и изследване на океана в Университета на Саутхемптън в Англия, който не е участвал в мисията, клони към гъбата „заради влакнестата текстура на снимките“. Но според него засега това са чисти спекулации, преди да е направено подходящо изследване.

златно кълбо или яйце от дъното на океана

Златният предмет сега се съхранява в етанол, преди да бъде изпратен за лабораторен анализ. (Кредит за изображение: NOAA Ocean Exploration, Seascape Alaska.)

Гъбите имат скелет, изграден от микроскопични игловидни структури, наречени спикули. Яйцеклетките трябва да имат ДНК, която може да бъде извлечена, добави Копли. След това тази ДНК може или да бъде съпоставена с познат вид, или с новооткрит вид, когато учените в крайна сметка се натъкнат на създанието, което е направило яйцето.

Океанолог: Не е напълно непознато да се видят златисти предмети

Тами Хортън, учен изследовател и мениджър на колекции за открития в Националния океанографски център на Обединеното кралство, който не е участвал в дълбоководната мисия, каза, че идентифицирането на обекта ще бъде игра на изчакване. „Цветът е необичаен, но не е напълно непознато да се видят златисти предмети или по-точно такива, които имат златист блясък, когато са осветени от ROV светлини.“ Тя добави, че има черни корали, които имат златен блясък, докато четините на някои червеи са златисти.

Защо кълбото е златисто, все още не е ясно. „Тъй като естествената светлина не прониква до тези дълбочини, често е трудно да се определи, защо се появяват определени цветове. Може да има нещо общо с химическия състав или може да е щастлив случай“, каза Кандино.

Откритието подчертава факта, колко малко от океана е изследвано. Световните океани покриват около 70% от земната повърхност, или 139 милиона квадратни мили (360 милиона квадратни километра). Но само под 25% от морското дъно е картографирано. До 1 милион вида живи организми могат да обитават океаните, две трети от които все още не са открити.

Мистерията на златното кълбо вероятно ще бъде разгадана скоро, но „засега мисля, че има нещо очароватено в това, да има толкова неизвестни“, каза Копли. „Денят, в който разберем всичко, което има в океана, ще бъде денят, в който ще спрем да изследваме.“

Редактор Диана Георгиева