НачалоНаука и природаУчените извличат километър скала от мантията на Земята в мисия, чупеща рекорди

Учените извличат километър скала от мантията на Земята в мисия, чупеща рекорди

За първи път учени пробиха подводна планина, за да съберат рекордно голямо парче от мантията на Земята – ядро ​​от скала, което е дълго повече от 3280 фута (1 километър).

Зашеметяващото постижение беше постигнато чрез сондиране в масива Atlantis, подводна планина, разположена на Средноатлантическия хребет дълбоко под Северния Атлантически океан. Чрез подравняване на сондаж на това място, геолозите пробиха дупка дълбока 4156 фута (1267 метра) в планината и извлякоха „зашеметяващо“ количество серпентинитни скали – метаморфни скали, които се образуват на дълбоки граници на тектонични плочи – от вътрешността на Земята.

Въпреки революционните открития, това не е най-дълбокото сондажно устройство, което някога е навлизало в морското дъно, и технически не е проникнало в мантията на Земята. Вместо това изследователите се възползваха от „тектоничен прозорец“ – регион, където скалите на мантията са били избутани над обичайното им място за почивка – за да потопят свредлото и да извлекат материала.

Свързани: Мантията на Земята има лепкав слой, за който никога не сме знаели

„На Земята скалата на мантията обикновено е изключително трудна за достъп“, пишат геолозите в a блог пост. „Масивът на Атлантис предлага рядко предимство за получаване на достъп до него, тъй като е съставен от скали на мантията, които са били издигнати по-близо до повърхността чрез процеса на ултра-бавно разпространение на морското дъно.“

Геолозите се опитват да извлекат значителни части от мантията на Земята от 1961 г., когато учени от Project Mohole се опитаха да пробият под Тихия океан, за да достигнат прекъсването на Mohorovičić, регионът, където земната кора отстъпва на мантията. За съжаление сондажът на проекта го направи само 601 фута (183 м) под морското дъно, преди да потъне и опитът да бъде прочистен. След това редица последващи опити за сондиране в океана също завършиха без успех.

Това означава, че за изследване на парчета от мантията на Земята за улики в различни процеси като вулканизма и магнитно полеучените трябваше да разчитат на скални късове, изхвърлени от вулканични изригвания, всички от които бяха променени от пътуването си до повърхността.

Геолозите, членове на Международната програма за откриване на океана на борда на научния сондажен кораб JOIDES Resolution, започнаха мисията си до масива на Атлантис не защото искаха да извлекат ядра от мантията, а защото търсеха произхода на живота на Земята. Скалите на масива съдържат оливин, който реагира с водата в процес, наречен серпентинизация, за да произведе водород, основен хранителен източник за живота на микробите.

И все пак, скоро след 1 май, когато приземиха сондажа си в хоризонтален разлом на морското дъно, изследователите извадиха рекордно голямо ядро ​​от скала в горната част на мантията, което се простира на повече от 3280 фута дължина.

Скалата беше основно перидотит, груба магмена скала, която е пълна с оливин и пироксен и е най-често срещаният тип скала в горната мантия. Някои признаци, че скалата е променена от взаимодействия с морска вода, може да означават, че е от долната кора, а не от горната мантия, но учените все още сондират за още по-дълбоки проби, за да поставят откритието си извън съмнение. Вътре в тези скали се крие съкровищница от информация, която геолозите ще проучат, за да научат повече информация за вътрешното функциониране на Земята.

„Мащабът на случващата се история със сигурност не е бил загубен от нашата научна група, много от които са опитни полеви изследователи и вярват, че това ще бъде невероятно важна информация за много поколения учени, които идват“, пишат геолозите в публикацията в блога.