НачалоНаука и природаВ момента е невъзможно да се предвидят земетресения. GPS данните могат...

В момента е невъзможно да се предвидят земетресения. GPS данните могат да помогнат за промяна на това

Понастоящем е невъзможно точно да се предвиди кога и къде може да удари земетресение. Но сега учените вярват, че данните от глобалната система за позициониране (GPS) могат да помогнат за забелязване на ранни предупредителни знаци два часа преди силното земетресение да удари.

Земетресения възникват, когато плочите от бавно движещи се скали точно под земната повърхност — известни като тектонични плочи — внезапно се плъзгат един покрай друг. Това освобождава вълна от енергия, която предизвиква треперене на повърхността, което може да варира от малки тътнежи до масивни земетресения. В продължение на десетилетия учените се опитват да намерят модел, който предшества големите земетресения, така че хората да имат време да се подготвят, но досега тези усилия не успяват.

Въпреки това, GPS сателитите може да са в състояние да помогнат на изследователите да идентифицират предшественик на мощни земетресения два часа преди да се случат, като проследяват малки „приплъзвания“ в тектоничните плочи, докато се смилат една срещу друга, пишат изследователите в ново проучване, публикувано на 20 юли в дневник Геофизика.

Но някои експерти не са съгласни, че констатациите могат да помогнат на учените да предскажат земетресенията, които се движат напред.

Свързани: Колко голямо е възможното земетресение?

Изследователите анализираха GPS данни от повече от 90 земетресения с магнитуд над 7, които бяха извлечени от Геодезическа лаборатория на Невада, изследователска лаборатория на университета в Невада, Рино, която каталогизира глобални GPS данни. GPS сателитите са в състояние да открият движението на земята, като измерват позицията на сензорите, вградени около Земята, и записват колко се изместват с течение на времето.

Учените проследиха как се променят движенията на земята през 48-те часа, водещи до всяко събитие, като по-специално се фокусираха върху количеството и посоката на треперенето. Те откриха, че два часа преди земетресенията да се разрушат, хоризонталното движение на земята се ускори експоненциално в модел, съответстващ на нещо, наречено „бавно приплъзване на разлома“, което е, когато земята се движи, без да произвежда сеизмични вълни или тремори.

След това изследователите повториха този анализ на 100 000 произволни 48-часови времеви прозореца, които не са се случили преди земетресение, за да действат като контролна група, и видяха подобен модел само в 0,03% от пробите. Това подкрепя идеята, че моделът „бавно приплъзване на разлома“ се появява само преди земетресения през по-голямата част от времето.

Идентифицирането на този модел на фини движения може да помогне на учените да предупреждават хората за земетресения часове предварително – но само ако разработим по-модерни GPS системи, съавтор на изследването Куентин Блетери отбеляза. Новото проучване изисква огромен набор от данни – извлечен от повече от 3000 сензора по целия свят – за да разкрие модела, предхождащ земетресението. Но идентифицирането на бавния модел на приплъзване на повреда на отделно място ще изисква сензори, които са поне 100 пъти по-чувствителни от съществуващата технология, каза Блетери Scientific American.

В момента учените не могат да предскажат земетресения. (Кредит за изображение: Снимка от OZAN KOSE/AFP чрез Getty Images)

„Не можем да открием в мащаба на едно земетресение, така че не можем да правим прогнози“, каза Блетери, геофизик от университета на Лазурния бряг във Франция, Нов учен. „Но това ни казва, че нещо се случва и ако постигнем значителен напредък в измерването – или самия сензор, подобрявайки неговата чувствителност, или просто като имаме повече от тях – бихме могли да възприемаме нещата и да правим прогнози.“

В момента обаче констатациите от новото проучване вероятно не могат да бъдат приложени за прогнозиране на земетресения Джон Ръндълпрофесор в катедрата по физика и геология в Калифорнийския университет, Дейвис, който не е участвал в проучването.

„Въпреки че заключенията може да подкрепят хипотезата, че *може* да има физически процес на бавно приплъзване, който [precedes] големи земетресения, мисля, че би било грешка да се мисли, че това може да се използва като някакъв вид наблюдение за прогнозиране на земетресения“, каза той на Live Science в имейл. „Авторите имат достъп до значителна информация, която обикновено не би била достъпна за наблюдател *предварително* настъпването на земетресението. А именно времето, мястото и посоката на плъзгане.“

Вече има няколко системи за ранно предупреждение – като напр ShakeAlert, приложение, създадено от Геоложката служба на САЩ и няколко университета, което предупреждава хората за земетресения няколко секунди преди те да се случат. Ако моделите, наблюдавани в това проучване, могат да бъдат потвърдени и по-добре проследени, данните „евентуално биха могли да бъдат интегрирани в автоматизирани системи за ранно предупреждение за земетресения“, Роланд Бюргманпрофесор в катедрата по земни и планетарни науки в Калифорнийския университет, Бъркли, който не е участвал в изследването, пише в придружаващ перспективен материал за Наука.

Това предупредително предупреждение може в крайна сметка да даде на хората „време да оставят острите прибори и да се приготвят да „пуснат, покрият и задържат“, преди Големият да удари“, добави той.