НачалоНаука и природаЗемята под събуждащия се „супервулкан“ в Италия се издигна на 66 фута...

Земята под събуждащия се „супервулкан“ в Италия се издигна на 66 фута преди последното му изригване

Изглед към остров Иския и залива на Неапол след гръмотевична буря. (Кредит за изображение: Getty Images)

Земята около пробуждащия се супервулкан в Италия се е издигнала с до 66 фута (20 метра) преди предишното му изригване, разкри ново проучване.

През 1538 г. земята под Campi Flegrei, близо до Неапол, се разду до краен предел, след което се спука, погребвайки селото Триперголе от римската епоха под порой от кална пепел и лава, превърнал се в нова планина – Монте Нуово.

Тъй като вулканът показва подновени признаци на безпокойство, учените зад ново проучване се опитаха да разберат по-добре какво се е случило по време на последното историческо изригване на вулкана. Те публикуваха своите открития на 16 юни в списанието Писма за геофизични изследвания.

Свързани: Най-опасният „супервулкан“ в Европа може да пълзи към изригване, предупреждават учени

„Днес деформациите на земята, свързани с вулканичната активност, се наблюдават както със сателити, така и с мрежи за откриване, инсталирани на земята“, водещият автор Елиза Трасатиизследовател в Националния институт по геофизика и вулканология в Италия, се казва в изявление превод от италиански. „Ние обаче все още знаем много малко за поведението на вулканите и техните изригвания, които са се случили в миналото, преди настъпването на инструменталната епоха.“

Campi Flegrei – което означава „горящи полета“ или „огнени полета“ – е разтегната, предимно скрита мрежа от 24 кратера и сгради, които се простират от огромната му калдера срещу планината Везувий в западния край на Неапол, до близкия залив Поцуоли .

Въздушно изображение на вулкана Campi Flegrei, клъстер от повече от 20 калдери, вулканични конуси и хидротермални отвори. (Кредитно изображение: Земната обсерватория на НАСА)

Повече от 1,5 милиона души живеят над огромния подземен вулканичен комплекс, а половин милион души имат домовете си в неговата дълга 7 мили (11 километра) калдера, която се е образувала след огромно изригване преди 39 000 години.

Вулканът се раздвижва от средата на 20-ти век, с изблици на повишена активност през 50-те, 70-те и 80-те години на миналия век. През 2005 г. започна нов период на размирици, който все още продължава. Оттогава земята под Поцуоли, град, разположен на покрива на вулкана, се е покачвала с 4 инча (10 сантиметра) всяка година, добавяйки до 13 фута (4 м) промяна в надморската височина от 50-те години на миналия век. Campi Flegrei също преживява постоянни малки земетресения, като през април бяха открити над 600 – надхвърляйки най-големия месечен брой, регистриран някога в региона.

За да разберат по-добре сегашния тътен на вулкана, учените се обърнаха към миналото му; захранване на данни от геоложки, археологически и исторически източници в математически модел, който оценява потоците от магма под повърхността на Campi Flegrei.

„Оказа се, че изригването е предшествано от интензивна деформация на земята, която първо засяга района на Поцуоли, след това се локализира в района на бъдещия еруптивен отвор, достигайки надморска височина от 20 метра“, каза Трасати.

Вулканичен газ се е просмукал в кората дълбоко под повърхността на Campi Flegrei, карайки я да се разтяга, изкривява и плъзга, отприщвайки земетресения. След като се натрупа достатъчно газ, кората се разкъса, изпращайки колона от магма от 4 мили (6,4 км) дълбочина, избухнала на повърхността, казаха изследователите.

След това изригването беше последвано от период на потъване на земята и друг на подновено издигане, преди вулканът най-накрая да затихне до 20-ти век.

Ако Campi Flegrei възпроизведе най-голямото си известно изригване преди 39 000 години, то може да изпрати разтопени скали и вулканични газове високо в стратосферата, да отприщи цунами с височина 100 фута (33,5 m) и да разпространи облак от сяра и токсична пепел, които да потопят Земята глобална зима в продължение на години — убиване на култури и причиняване на масово изчезване.

И все пак изследователите установиха, че взривовете от Campi Flegrei не винаги трябва да са толкова катаклизмични. Само една стотна от магмата, натрупана вътре във вулкана преди изригването през 1538 г., избухна на повърхността; което означава, че изригванията могат лесно да изчезнат, без вулканът да използва пълната си разрушителна сила.