НачалоНаука и природа50 хипнотизиращи факта за Луната

50 хипнотизиращи факта за Луната

31 чудовищни ​​факта за Лайл и Ерик Менендес

През 1996 г. Лайл и Ерик Менендес бяха осъдени...

Връзване на маточните тръби не пази напълно от бременност

16 септември 2024 г. – Жените, които разчитат на...

Ново лечение за ранен стадий на рак на гърдата печели одобрение от FDA

18 септември 2024 г. – Администрацията по храните и...

Забелязвали ли сте някога колко красива изглежда Луната през нощта? Красотата на Луната е легенда, централна за много древни традиции и религии.

В съвременната наука обаче ние сме по-заинтересовани от разгадаването на това от какво е изградена Луната и как тя взаимодейства с нашата родна планета.

Въпреки че може да знаем повече за Луната, отколкото за всичко друго в космоса, все още има толкова много за откриване. Световните космически агенции продължават да изучават Луната, като често споделят нови открития.

Всяка година на 20 юли празнуваме Луната с Международен ден на Луната.

Ако сте нетърпеливи да научите някои невероятни лунни факти, продължете да четете.

Луната свети по-ярко от всеки друг обект на нощното небе. Той обаче не произвежда светлина, а отразява слънчевите лъчи.

Каква част от Луната можем да видим през нощта зависи от нейната позиция в орбита. Това е разделено на осем фази: нов, нарастващ полумесец, първа четвърт, нарастващ полумесец, пълен, намаляващ полумесец, последна четвърт и намаляващ полумесец.

Всички виждаме една и съща фаза на луната, независимо от нашето местоположение на Земята.

За разлика от други планетарни съседи, Земята има само един естествен спътник, Луната.

Нашата слънчева система има над 200 луни, но нашата е петата по големина.

Луната е около една четвърт от размера на Земята.

Според учените Луната е на около 4,5 милиарда години. Смята се, че се е образувал от отломки, изхвърлени в космоса, когато Земята се сблъска с друга планетарна структура, Тея.

Луната завършва обиколката си около Земята за 27,3 дни. Но има нужда от 29,5 дни, за да премине през своите фази.

Земята и Луната са приливно заключени, като въртенията им са синхронизирани. Това означава, че въпреки че Луната се върти, можем да видим само едната й страна.

Луната извършва специални колебливи движения, докато се върти, наречени либрации, което ни позволява да зърнем тъмната страна.

Още преди 20-30 000 години хората са записвали фазите на Луната, като са изрязвали линии в пръчки и кости, наречени „преброителни пръчици“.

От тук, особено когато е пълна, Луната изглежда като идеална сфера. В действителност е по-близо до формата на яйце, като по-широкият край е обърнат към Земята.

Пейзажът на Луната включва кратери и дупки, където астероиди, комети и метеороиди са я ударили.

На около 18 000 фута (5486 метра), Монс Хюйгенс е най-високата планина на Луната, но не и най-високият й връх.

Действителната най-висока точка на Луната е връх Селена, който е висок 35 387 фута (10 785 м). Ако бъдат поставени един до друг, те ще се извисят с 20% по-високо от най-високата точка на Земята, връх Еверест.

Луната има оскъдна атмосфера от 100 молекули на кубичен сантиметър. Това е много по-тънко от Земята, която има около 100 милиарда милиарда молекули на кубичен сантиметър.

Ако оставите своя отпечатък върху повърхността на Луната, той може да остане там векове наред. Това се случва, защото няма ветрове или метеорологични условия, които да го променят.

Температурите варират значително на Луната, достигайки до 273 градуса по Фаренхайт (134 градуса по Целзий) през деня. През нощта температурите могат да паднат до -243 градуса по Фаренхайт (-153 градуса по Целзий).

Теоретизира се, че Луната е имала по-дебела атмосфера отдавна, но тя е била изгубена в космоса, когато лунната вулканична дейност е спряла.

Атмосферата на древната Луна вероятно е съдържала въглероден окис, сяра и вода.

Вода все още съществува на Луната, но предимно като лед. Той е по-изобилен около полюсите, където слънчевата светлина е оскъдна.

Луната е на около 238 855 мили (384 400 километра) от Земята. Това е достатъчно място, за да побере около 30 Земи.

Перигей е мястото, където Луната е най-близо до Земята на 225 700 мили (363 300 км). Луната изглежда много по-голяма на това разстояние и се нарича суперлуна.

От друга страна, Луната е най-отдалечена от Земята в апогей, който е на 252 000 мили (405 500 км). На това разстояние изглежда по-малък и се нарича микролуна.

Суперлуната изглежда 14% по-голяма и 30% по-ярка от микролуната.

Разстоянието между Луната и Земята се увеличава бавно с 1,5 инча (3,81 сантиметра) годишно, докато Луната се отдалечава.

Въпреки че Луната обикновено изглежда сива, частиците прах във въздуха могат да я направят да изглежда синя.

Истинската синя луна няма син цвят. Тези дни синята луна обикновено означава второ пълнолуние в календарен месец.

Ако Луната се блъсна в Земята, гравитационните сили тук биха я разкъсали преди удара. Въпреки това, горящите лунни отломки, които валят, биха повишили температурите на Земята толкова високо, че биха могли да унищожат целия живот.

Луната помага за регулирането на климата на Земята.

На Луната изпитвате само една шеста от гравитацията, усещана на Земята, така че ще се почувствате много по-леки.

Луната контролира приливите и отливите на океана чрез силата на своята гравитация върху нашата планета.

На Луната има земетресения, причинени от приливни сили. Тези лунни земетресения не се случват толкова често или толкова мощни, колкото земетресенията, но могат да продължат до един час.

Гравитационното привличане на Луната към Земята забавя въртенето на нашата планета и това явление се нарича приливно спиране. Това удължава дните ни с 2,3 милисекунди на век.

Преди милиарди години дните на Земята са били по-малко от 10 часа. Гравитационното привличане на Луната към нашата планета забави нейното въртене с течение на времето, правейки дните по-дълги.

Луната е единственото място, което хората са посетили извън родната ни планета.

Хората за първи път видяха обратната страна на Луната през 1959 г., когато съветски космически кораб прелетя над нея.

През 1959 г. Луна 2 става първият успешно изпратен обект от Земята до Луната.

На 21 юли 1969 г. Нийл Армстронг, командир на американската мисия Аполо 11, стана първият човек, който стъпи на Луната.

Около 500 милиона души гледаха предаването на живо на тази първа мисия с човешки екипаж до Луната.

Въпреки че оригиналните изображения от първото кацане на Луната показват развяване на американското знаме, нямаше ветрове. Астронавтите всъщност сами са причинили вълните на знамето, когато са го поставили неправилно.

Мисиите на Аполо до Луната се върнаха с 842 паунда (382 килограма) лунен пясък и камъни.

През годините над 100 роботизирани космически кораба са били изпратени до Луната. В момента НАСА разполага с три космически кораба, обикалящи Луната: близнаците Артемида и космическият кораб Lunar Reconnaissance Orbiter.

Хората не са посещавали отново Луната от мисията на Аполо 17 през декември 1972 г.

Единствената държава, която успешно е отвела хора до Луната, е САЩ. 24 американски астронавти са били там, но само 12 трябва да се разходят по повърхността на Луната.

Астронавтите, посетили Луната, са оставили обекти с тегло около 500 000 паунда (226 796 килограма) по време на тези кацания на Луната. Човешкият материал на лунната повърхност включва космически кораби, хранителни пакети и човешки отпадъци.

Астронавтите от Аполо 17 можеха да вкусят финия лунен прах. Нарекоха го „аромат на Аполон“.

Лунният прах мирише на използван или изгорял барут. Освен това се усеща невероятно меко, но в същото време е грубо и може да причини проблеми с белите дробове, сърцето и нервната система.

Алън Шепърд е първият човек, играл голф на Луната. Той провали първия си изстрел, когато топката падна в кратер, но вторият му замах се оценява на 120 фута (36,5 метра).

Прахът на известния астрогеолог Джийн Шумейкър лежи на Луната.

Луната в рамка на черния фон на космосаЛуната в рамка на черния фон на космоса

Въпреки че Луната винаги е с нас през нощта, тя може да промени формата, цвета и дори видимия си размер.

Едно от най-значимите човешки постижения е стъпването на лунната повърхност преди повече от 50 години.

Постигането на този крайъгълен камък ни даде представа за това как работи нашата слънчева система и историята на нашата планета.

Също така успяхме да правим забавни неща на Луната, като поставяне на знамена и дори игра на голф.