НачалоНаука и природа19 „масови измирания“ са имали нива на CO2, към които сега се...

19 „масови измирания“ са имали нива на CO2, към които сега се движим, предупреждава проучване

Настоящите нива на CO2 вече причиняват загуби в биоразнообразието, се казва в проучването. (Кредит за изображение: OsakaWayne Studios чрез Getty Images)

В рамките на един човешки живот, концентрациите на CO2 в земната атмосфера могат да достигнат нива, свързани с 19 „масови измирания“, които са се случили през последните 534 милиона години, показват нови изследвания.

До 2100 г. нивата на въглероден диоксид в атмосферата може да нарасне до 800 части на милион по обем (ppmv) — почти двойна концентрация на приблизително 421 ppmv регистрирани тази година — ако не успеем да ограничим емисиите от изгарянето на изкопаеми горива и преобразуването на земята за селско стопанство.

Това би било близо до средните концентрации на CO2 (870 ppmv), свързани с огромни сривове в морското биоразнообразие през последните 534 милиона години, според проучване, публикувано на 22 юни в списанието Бъдещето на Земята. Тези събития на изчезване са запазени във вкаменелостите, което позволява на учените да начертаят как биоразнообразие и атмосферният CO2 се е развивал през цялата история на Земята.

„Връзката между въглеродния диоксид в миналото и изчезването в миналото ни дава един вид мерило, което можем да приложим към настоящето“, автор на изследването Уилям Джаксън Дейвисбиолог и президент на Института за изследване на околната среда с нестопанска цел в Санта Круз, Калифорния, каза пред Live Science.

Свързани: Скрити цикли от 36 милиона години може да подхранват биоразнообразието на Земята, разкриват древни скали

Атмосферният CO2 допринася за загубата на биоразнообразие чрез подкисляване на океана, каза Дейвис. Океаните поглъщат атмосферния въглероден диоксид, който превръща водата в по-киселинна, намалявайки наличието на калциеви карбонатни йони, необходими на организмите за изграждане на техните скелети и черупки. Когато тези ефекти са достатъчно силни, за да засегнат цялата хранителна верига, те могат да доведат до масово изчезване.

CO2 и изчезването се движат в тандем

В новото проучване Дейвис установи, че концентрациите на CO2 варират в зависимост от морското биоразнообразие във вкаменелостите.

„Когато въглеродният диоксид се повишава, изчезването се увеличава, а когато въглеродният диоксид намалява, изчезването намалява“, каза той. След това Дейвис използва тази връзка, за да оцени загубата на биоразнообразие при настоящите атмосферни условия.

„Настоящата концентрация на CO2 в атмосферата е 421 ppmv“, каза той. „Когато включим това във връзката между биоразнообразието и концентрацията на CO2 в миналото, това съответства на загуба на биоразнообразие от 6,39%.“

Тази оценка се доближава до процента на загубеното биоразнообразие при най-малкото „масово“ събитие на изчезване, разглеждано в изследването – наречено „събитие на изчезване №10“ – което обрича 6,4% от видовете преди 132,5 милиона години. Това означава, че „хората вече са причинили загуби на биоразнообразие от степен на изчезване“, каза Дейвис.

Атмосферният CO2 допринася за загубата на биоразнообразие и избелването на коралите чрез подкиселяване и затопляне на океана. (Изображение: Брет Монро Гарнър)

Учените обикновено определят масовото изчезване като три четвърти от видовете, измиращи за кратки геоложки периоди от време – за по-малко от 2,8 милиона години. Съгласно тази дефиниция, пет събития на масово измиране са оформили историята на Земята, като шестото вероятно е в ход.

Но още 45 пика в загубата на биоразнообразие, които също могат да се считат за масово изчезване, каза Дейвис. За целите на изследването масовото изчезване е определено като „всеки пик в загубата на биоразнообразие, който е ограден от по-ниски стойности“. Според това определение е имало 50 масови изчезвания през последните 534 милиона години, вариращи от 6,4% до 96% от изчезващите морски видове.

Резултатите предполагат, че окисляването на океана в резултат на повишени концентрации на CO2 е „механизмът за незабавно убиване“ на повечето масови изчезвания, според проучването.

„Връзката между CO2 в атмосферата, глобалната температура и загубата на биоразнообразие е добре установена,“ Майк Бентънпрофесор по палеонтология на гръбначните животни в университета в Бристол в Обединеното кралство, каза Live Science в имейл.

Атмосферните концентрации на CO2 в момента нарастват с повече от 2 ppmv всяка годинакоето може да предизвика 10% загуба на биоразнообразие през следващите няколко десетилетия, каза Дейвис.