НачалоНаука и природаКолапсът на магнитното поле на Земята може да е подхранвал еволюцията на...

Колапсът на магнитното поле на Земята може да е подхранвал еволюцията на живота преди 600 милиона години

Пирогов с престижна награда за лечение на инсулт

Невролозите от университетската болница „Пирогов“ получиха най-престижната европейска награда...

Защо понякога има зелена светкавица при залез и изгрев?

Когато слънцето се спусне под хоризонта и светлината започне...

Почти колапс на Земното магнитно поле може да са проправили пътя за развитието на живота отвъд микроскопичния етап.

Ново изследване на древни скали от Южна Африка и Бразилия предполага, че магнитното поле на Земята е претърпяло голямо отслабване преди около 591 милиона години. Това съответства на период от време, наречен Едиакаран (преди около 635 милиона до 541 милиона години), когато както атмосферата, така и океаните може да са станали по-богати на кислород и живите същества са еволюирали като по-големи и по-мобилни от предишните форми на живот. Новите открития предполагат, че отслабването на магнитното поле е позволило това увеличаване на кислорода, което от своя страна е довело до нова фаза на еволюцията.

„Ако сме прави, това е доста дълбоко събитие в еволюцията“, ръководителят на изследването Джон Тардунопланетарен учен от Университета на Рочестър в Ню Йорк, каза пред Live Science.

Констатациите могат да имат значение за това как животът може да възникне на други планети, добави Тардуно и подчертава начина, по който геологията на дълбоката Земя влияе върху атмосферата и повърхността.

Магнитното поле на Земята се задвижва от движенията на богатото на желязо ядро ​​на планетата. Днес полето дължи силата си на изместването на външното течно ядро, което се задвижва от топлината, отделена от твърдото вътрешно ядро, докато кристализира със скорост от около милиметър на година.

Свързани: Ами ако магнитното поле на Земята изчезне?

Преди вътрешното ядро ​​да се втвърди обаче, Земята вече имаше магнитно поле, което се задвижваше от разпръскването на изцяло течното ядро, освобождаващо топлина към мантията или средния слой. С течение на времето, тъй като ядрото се охлажда и температурната разлика между тях мантията и ядрото се свива, това отделяне на топлина става все по-малко ефективно, намалявайки разсейването и по този начин отслабвайки магнитното поле.

Илюстрация на магнитното поле на Земята, Земята, слънчевия вятър, потока от частици. Изследванията показват, че магнитното поле почти се е сринало преди около 600 милиона години и това може да е поставило началото на еволюцията на сложния живот. (Изображение: Naeblys/Getty Images)

Новото проучване, публикувано на 2 май в списанието Комуникации Земя и околна среда, предполага, че това отслабване е достигнало най-сериозното си ниво преди 591 милиона години, когато е било 30 пъти по-слабо, отколкото е днес, установиха изследователите. Те установиха това чрез изучаване на малки кристали в скали, образувани точно под повърхността на Земята. Скалите и кристалите се охлаждат в продължение на десетки хиляди до стотици хиляди години, улавяйки средна картина на силата на магнитното поле през този период от време.

В скали на малко над 2 милиарда години магнитното поле е било почти толкова силно, колкото е днес. Това предполага, че преносът на топлина от течното ядро ​​е започнал да намалява около Едиакаран, каза Тардуно.

„Докато стигнем до Ediacaran, полето е някак на последните си крака; то умира“, каза той.

В един момент магнитното поле може да е изчезнало напълно, каза той. Но след това новият двигател на магнитното поле се задейства, когато ядрото започна да кристализира, спасявайки полето.

Приблизително 26 милиона години слаба сила на полето се припокрива с едиакарската оксигенация и това може да не е съвпадение, каза Тардуно. Магнитното поле се увива около Земята като защитно одеяло, но на северния и южния полюс силовите линии се насочват право към космоса. Когато полето е слабо, тази отворена зона около полюсите се разширява. Пролуката позволява на водородните молекули да избягат в космоса. По-малко водородни молекули означават по-малко молекули за свързване на кислорода, което означава повече свободен кислород в атмосферата и океаните.

Това внезапно снабдяване с допълнителен кислород може да е дало възможност на организмите да станат по-големи и по-мобилни.

Земята може да е извадила късмет с времето. Ако полето беше останало слабо твърде дълго, каза Тардуно, излагането на неекранирано пространство щеше да отнеме голяма част от водата на планетата.

„Имаме нужда от магнитното поле на Земята, за да запазим водата на планетата“, каза той, „но е нещо като интересен обрат, че по време на Едиакар наистина слабото магнитно поле може да е помогнало за ускоряване на еволюцията.“