НачалоНаука и природаПървият в света ударен кратер на върха на планината е открит в...

Първият в света ударен кратер на върха на планината е открит в североизточен Китай

Широка почти миля (1,6 километра) яма в китайски планински връх всъщност е ударен кратер от отдавнашно кацане на метеорит.

Новооткритият кратер, разположен в североизточен Китай, недалеч от севернокорейската граница, е първият потвърден планински кратер на Земята. Изследователите не са сигурни кога се е случил ударът, но е оставил кръгла вдлъбнатина и е разделил върха на планината на два върха, известни като Преден Байджифенг и Заден Байджифенг.

Планинските върхове са осеяни със скални фрагменти, известни на местните като „небесен камък“, което се оказва точно научно прозвище. Според ново проучване, публикувано на 1 септември в сп Материя и радиация в крайностискалите по върховете носят издайническите ударни модели на удар с космически обект.

Изследователите бяха заинтригувани от формата на вдлъбнатината между двата върха на планината, която се простира на около 4593 фута (1400 метра), и от подобните на отломки разпръснати големи пясъчни фрагменти по планината.

Свързани: Метеорит, разбил се на Земята преди 3500 години, издълбан във върха на стрела от ловци от бронзовата епоха

Те събраха проби от пясъчник и гранит от повърхността на възможния кратер и изследваха кварцовите минерали вътре. Когато е шокиран от огромно количество топлина и налягане, кварцът се деформира по определен начин, така че екипът търси признаци на такава деформация. Изследователите, ръководени от Минг Чен и Хо-Куанг Мао от Центъра за напреднали научни и технологични изследвания при високо налягане в Шанхай, откриха десетки примери за тези деформации в тънки парчета скала, взети от кратера.

Гранитът, който изгражда кратера, се е образувал преди 150 милиона и 172 милиона години, което означава, че ударът трябва да се е случил след този период, но точното време остава неизвестно, според новата статия. Изследователите пишат, че моделите на атмосферни влияния в един от другите два потвърдени ударни кратера в Китай – кратерът Илан в провинция Хейлундзян – са подобни на моделите, наблюдавани на Байджифенг, което предполага, че възрастта им може да е подобна.

Кратерът Илан, на възраст 49 000 години, е кратерът най-големият ударен кратер на възраст под 100 000 години някога са намирани. Третият ударен кратер в Китай, също потвърден от Чен, се нарича кратер Xiuyan, също в североизточната част на страната.

Много масивен кратер, известен само от разпръснатите стъклени скали, създадени от удара, паднал чак до Австралия, може също да е заровен под пустинята в северозападен Китай, според изследване, публикувано през август в списанието Научни доклади. Но учените все още не са разкрили местоположението му.