НачалоНаука и природаПодводното изригване на вулкан преди 7300 години е най-голямото в историята

Подводното изригване на вулкан преди 7300 години е най-голямото в историята

Учените са идентифицирали най-голямото вулканично изригване в записаната история – подводна експлозия преди 7300 години, която е изхвърлила повече от два пъти повече камъни и пепел от предишното рекордно изригване на Индонезия Връх Тамбора през 1815 г.

Разтърсващият взрив, известен като изригването Кикай-Акахоя, се случи на юг от японския остров Кюшу, където филипинската тектонска плоча се подхлъзва под евразийската плоча. Известно е, че подводният вулкан Кикай е предизвикал три големи изригвания през последните 140 000 години, последното от които е изригването на Кикай-Акахоя, според проучване, публикувано онлайн на 1 февруари в Вестник по вулканология и геотермални изследвания.

Въпреки че учените вече знаеха за древния вулканичен взрив, новото изследване разкри неговия рекорден мащаб и го определи като най-голямото изригване на настоящата геоложка епоха. „Изригването е известно от дълго време, но тези автори увеличават много познанията ни за него“, Тим Друитпрофесор по вулканология в университета Клермон Оверн във Франция, който прегледа проучването, каза на Live Science в имейл.

Преди това учените са открили, че е трудно да определят размера на изригването и какво го е предизвикало поради присъщото предизвикателство при достъпа до подводния вулкан.

В новото проучване изследователите събраха сеизмични данни, за да създадат подробна карта на морското дъно около вулкана. Картата разкрива огромни подводни отлагания, от които екипът е взел проби чрез пробиване на морското дъно на няколко места с робот с дистанционно управление и извличане на седиментни ядра.

Свързани: Подводното изригване на вулкан Санторини преди 520 000 години е било 15 пъти по-голямо от рекордното изригване на Тонга

Седиментът, изваден на повърхността, разкри слой, обхващащ 1740 квадратни мили (4500 квадратни километра), който съдържаше вулканично стъкло, съответстващо на състава и времето на изригването на Кикай-Акахоя. Стъклото и другите вулканични отломки възлизат на приблизително 17 кубични мили (71 кубични километра) материал, изхвърлен в морето от изригването – почти двойно повече от оценките, публикувани в предишни изследвания.

Изследователите комбинираха тези открития с съществуващи оценки от вулканични отломки от изригването, които са били отложени на сушата. Те открили, че мега изригването е изхвърлило общ обем от 80 до 110 кубични мили (332 до 457 кубични км) материал – достатъчно, за да напълни два пъти езерото Тахо в западните САЩ.

Новата оценка означава, че изригването на Кикай-Акахоя е „вероятно най-голямото изригване на холоцена“, пишат изследователите в проучването. The Холоценска епоха е геоложки период, започнал преди 12 000 до 11 500 години в края на последната ледникова епоха и в който живеем и днес.

„Тяхното заключение, че това е най-голямото холоценско изригване, е валидно“, каза Друит. „Минойското изригване на Санторини също беше предложено като най-голямото холоценско изригванено сега се знае, че не е.“

Изригването на Кикай-Акахоя все още бледнее в сравнение с по-древни изригвания, като катаклизмична експлозия на супервулкана Тоба на Суматра Преди 74 000 години, което изпомпва около 1200 кубически мили (5000 кубически километра) магма.