НачалоНаука и природаСтранна вдлъбнатина в магнитното поле на Земята се забърква с полярните сияния...

Странна вдлъбнатина в магнитното поле на Земята се забърква с полярните сияния в южното полукълбо

Странна вдлъбнатина в магнитното поле на Земята над южната част на Атлантическия океан отслабва южното сияние, установи ново изследване.

The Южноатлантическа аномалия е голям регион с овална форма над Южна Америка и южната част на Атлантическия океан, където магнитното поле на Земята е най-слабо. Аномалията вече е добре известна с това, че позволява на заредени частици от слънцето да се потопят близо до повърхността на Земята, излагайки сателитите в орбита отгоре на високи нива на йонизиращо лъчение, според НАСА.

Сега, проучване, публикувано на 8 февруари в списанието Писма за геофизични изследвания установява, че този слаб регион също засяга южното сияние, светещите светлини в горната атмосфера, които могат да се видят на високи географски ширини. Южното сияние се появява над и около Антарктика и е еквивалент на северното сияние, което танцува над Арктика и Субарктика.

Полярните сияния се причиняват от слънчеви частици, взаимодействащи с газови молекули в земната атмосфера и обикновено се считат за до голяма степен под контрола на слънцето, каза Джи-Ян Лиу, първи автор на изследването и изследовател в Института по космическа физика и приложни технологии към Пекинския университет в Китай. Но новото изследване подчертава двустранния характер на връзката, каза Лиу на Live Science в имейл.

Свързани: Мистериозни петна в мантията на Земята може да са свързани с древно злато и платина, пристигнали от космоса

„Нашето откритие подчертава значението на факторите, свързани със Земята, като аномалии във вътрешните магнитни полета на Земята, които се въртят със Земята“, каза Лиу.

Изследователите са използвали данни от инструмент на борда на сателита FengYun-3E, изстрелян през 2021 г., който измерва вариациите на магнитното поле. Те откриха „значително отслабване“ на магнитните флуктуации в южното сияние или южното сияние, където то се припокрива с Южноатлантическата аномалия.

Аномалия в Южен Атлантик, показана с помощта на карта на световното магнитно поле.  Белите петна над Южния Атлантик показват слабост.

Южноатлантическата аномалия е слаба точка в магнитното поле на Земята, както се вижда в синьо на тази визуализация на ESA. Белите петна показват къде сателитното оборудване е било засегнато от радиация в резултат на SAA. (Изображение: ESA/DTU Space)

За да потвърдят констатациите, те също анализираха ултравиолетовата светлина от този регион на полярното сияние, използвайки данни от метеорологичната сателитна програма на САЩ за отбрана. Това също показа отслабване на южното сияние в района на аномалията.

Вероятно това отслабване дори се вижда с невъоръжено око, отбелязват Лиу и съавторът на изследването Куай-Ганг Зонг, също от Института по космическа физика и приложни технологии.

Има по-малко полярни сияния, докладвани от китайската станция Great Wall и други изследователски станции на остров Кинг Джордж, отколкото в други антарктически региони, казаха те. Изследванията показват, че ултравиолетовата и видимата светлина в полярните сияния се държат по подобен начин, каза Лиу, така че е вероятно видимата светлина на полярните сияния да е отслабена и от Южноатлантическата аномалия.

Отслабените магнитни флуктуации на аномалията изглежда намаляват количеството енергия, което може да бъде внесено в атмосферата от слънчевите частици, каза Лиу, но физиката на отслабеното сияние не е напълно разбрана.

Може да има обратни ефекти между атмосферата и слънчевата енергия, които допълнително усложняват картината. Бъдещи изследвания също ще проучат дали подобно явление се случва на други планети, каза той.