НачалоНаука и природаУчените откриват, че древен подводен вулкан все още е активен и е...

Учените откриват, че древен подводен вулкан все още е активен и е покрит с милион гигантски яйца

Върхът на подводната планина беше покрит с хиляди гигантски яйца с форма на равиоли. (Изображение: NEPDEP 2023)

Изследователи, изследващи древен подводен вулкан край тихоокеанското крайбрежие на Канада, откриха, че той все още е активен и е „покрит“ с хиляди гигантски яйца.

Преди експедицията екипът смяташе, че вулканът е изчезнал и водите около него са студени. Те обаче откриха подводната планина – която се извисява на 3600 фута (1100 метра) над морското дъно – бълваща топла вода и инкрустирана с дълбоководни корали. Горещата, богата на минерали течност поддържа околните води препечени, осигурявайки идеални условия за някои морски създания да оцелеят в дълбокото море. Изследователите бяха още по-изненадани да видят тихоокеански бял скат (Bathyraja spinosissima) изплитайки се навътре и излизайки от листата и снасяйки яйца на върха, близо една миля (1,5 километра) под повърхността.

Свързани: Майката на дълбоководните калмари носи ослепителен като перла низ от яйца

„Това е наистина специално място върху наистина специално място,“ Шерис Дюпре, дълбоководен морски биолог от Рибарството и океаните на Канада и главен изследовател на експедицията, каза на Live Science в имейл. „Единственият предишно откритие на тихоокеански разсадник за бели кънки беше в Галапагос и мисля, че беше от порядъка на дузина или две яйца.“

Изследователите записаха първите в историята кадри на женски тихоокеански бял скейт (Bathyraja spinosissima) снасяне на яйца. (Кредит за изображение: NEPDEP 2023 (екранна снимка от YouTube))

Du Preez каза, че наскоро откритата скейт детска стая е многократно по-голяма от тази. „Бих изчислил, че върхът на подводната планина, който беше покрит с яйца, имаше – не знам – 100 000? Един милион?“ Тези яйца бяха големи, добави Du Preez, с размери около 1,5 фута (0,5 м) напречно.

Изследователите също са първите, които записват кадри на тихоокеански бял скат, който снася яйца, казаха те в видео от експедицията.

Тихоокеанските бели кънки са малко известни морски същества, свързани с акулите и скатите. Според Червен списък на IUCN. Възрастните женски, които могат да растат до 6,5 фута (2 м) дълги, снасят правоъгълни яйца, които са известни като „портмонета на русалки“, защото приличат на малки торбички, каза Дю Преез.

тихоокеански бели кънки (Bathyraja spinosissima) са малко известни морски създания, свързани с акулите и скатите. (Кредит за изображение: NEPDEP 2023 (екранна снимка от YouTube))

През 2018 г. изследователите откриха няколко от тези яйца с форма на равиоли близо до хидротермални извори близо до островите Галапагос, което предполага, че скейт майките са използвали вулканичната топлина, за да инкубират яйцата си. Новите наблюдения сочат към същото заключение, каза Du Preez.

„Необходими са четири години, за да се развият малките“, обясни тя. „Топлата вода вероятно ускорява периода на бременност на яйцата, което води до по-успешни млади екземпляри. Плитката върха на подводната планина е почти коралова градина и безопасен разсадник за младите екземпляри, където да растат, преди да се спуснат в дълбините – това е печелившо печеля.“

Изследователите ще продължат да наблюдават покритата с яйца подводна планина, която в момента не е защитена и може да бъде застрашена от риболовни дейности. Откритието показва колко важни са местообитанията на отдушниците като разсадници и за цялостното здраве на океана, каза Дю Преез.