НачалоНаука и природаКакво е супервулкан? Отговорът не е толкова прост.

Какво е супервулкан? Отговорът не е толкова прост.

Grand Prismatic Spring се намира на върха на така наречения супервулкан в Национален парк Йелоустоун. (Кредит за изображение: Holger Leue чрез Getty Images)

Малко вулкани на Земята могат да се похвалят с фантастичното заглавие „супервулкан“, но какво прави тези свръхвулкани толкова супер и дали превъзходната степен винаги е оправдана? Много зависи от това кого питате.

Супервулканът е вулкан, който е предизвикал поне едно суперизригване, което означава, че в някакъв момент от историята си е изхвърлил повече от 240 кубични мили (1000 кубични километра) вулканичен материал – достатъчно, за да напълни пристанището на Сидни 2000 пъти. Това дава оценка 8 по индекса на вулканична експлозивност (VEI), скала, която измерва обема на изхвърления материал, както и височината и интензитета на изригващия стълб.

Суперизригването е „над 1000 пъти по-голямо от това, което направи връх Сейнт Хелънс през 1980 г.“ Майкъл Полша, геофизик изследовател и учен, отговарящ за обсерваторията на вулкана Йелоустоун, каза на Live Science в имейл. Че катаклизмично изригване предизвика деветчасова експлозия, която изстреля камъни и пепел на повече от 15 мили (24 километра) във въздуха и взриви върха на вулкана. Полученият облак от отломки причини пълен мрак до 250 мили (400 км) от вулкана, като пепелта падна чак до Големите равнини – на повече от 930 мили (1500 км) разстояние.

Суперизригванията изхвърлят толкова много магма, че земната кора над магмената камера се срутва в пейзаж с форма на купа, известен като калдера. Калдери, като тази в Йелоустоун, може да измерва десетки мили напречно и приютяват вулкани или пепелни конуси, които могат да предизвикат по-малки изригвания.

Свързани: Супервулкани, открити на дъното на морето, показват катастрофални събития в Европа на всеки 10 000 до 15 000 години

Вулканът в Йелоустоун има имаше две суперизригвания. Най-голямото, изригването на Huckleberry Ridge Tuff, се е случило преди 2,1 милиона години и е изхвърлило 590 кубични мили (2450 кубични километра) вулканични отломки. Другото, известно като изригването на Лава Крийк, е произвело 240 кубични мили материал преди 631 000 години.

Оттогава Йелоустоун е претърпял десетки по-малки изригвания, каза Полша, което е довело до объркване около определението за супервулкан. „Мисля, че терминът е подвеждащ, защото за повечето предполага, че тези видове вулкани имат само масивни експлозии, когато в действителност обичайната форма на изригване при такива вулкани е много по-малко събитие, като поток от лава“, каза той.

Националният парк Йелоустоун е дом на един от деветте супервулкана на Земята. (Кредит за изображение: Дон Уайт чрез Getty Images)

Етикетът супервулкан също се прилага от медиите и от някои учени за вулкани, които никога не са предизвиквали суперизригване, като напр. Флегрейски полета в Италия, размътвайки още повече водите, каза Полша. Най-голямото изригване в Campi Flegrei, което се е случило преди 39 000 години, е произвело 10 пъти по-малко вулканичен материал от суперизригване, отбелязвайки 7 по VEI. „Но в същото време това, че не е имало такова изригване, не намалява Campi Flegrei по никакъв начин“, каза Полша. „Дори по-малко изригване там може да има огромно разрушително въздействие.“

В световен мащаб девет активни вулкана отговарят на критериите за супервулкан, според a Проучване от 2022 г. В САЩ към Йелоустоун се присъединяват Лонг Вали в Калифорния и Валес в Ню Мексико. Другите супервулкани са Тоба в Индонезия, Таупо в Нова Зеландия, Атитлан в Гватемала и Айра, Кикай и Асо в Япония.

„Под океана е друг проблем, но е по-малко вероятно супервулканите да се развият в тези условия“, авторите на изследването – Шанака де Силвапрофесор по вулканология в Орегонския държавен университет, и Стивън Селфпомощник-професор по вулканология в Калифорнийския университет, Бъркли — пише.

Докато де Силва и Селф твърдят в полза на използването на термина „супервулкан“ за обозначаване на тези девет вулкана, Полша предпочита да ги нарича „системи от калдера“ – категория, която той приема, за да включва „всеки вулкан, който е претърпял достатъчно масивна експлозия, че повърхността се е сринала в частично изпразнена магмена камера“, пише той в a 2019 статия в Хрониките на калдерата в Йелоустоун.

„Мисля, че „супервулкан“ също предполага за някои хора, че е имало наистина масивна планина, където е станало изригването“, каза той, но вулкани, които са имали суперизригвания, „никога не са имали такива планини“ и вместо това са имали „широко разпръснати еруптивни отвори“. „

Де Силва и Селф отбелязват по подобен начин в своето проучване, че „супервулканите се различават от другите вулкани не само по това, че най-големите изригвания са извънредно големи и тяхното въздействие е потенциално много по-голямо от нормалните изригвания, но външният вид на самия вулкан след изригването също е отличителен: той не отговаря на общия образ на вулкан.“

Така че защо да не ги наричаме калдерни системи, големи калдери или калдерни комплекси? Супервулканите имат ключови характеристики, които ги отличават от вулканите, които образуват по-малки калдери, когато изригнат, пишат де Силва и Селф. Трябва да се отбележи, че за разлика от други калдерообразуващи вулкани, супервулканите разширяват магмените си резервоари, вместо често да издухват върховете си.

„Все още не разбираме как тези големи магмени камери могат да се образуват“, каза Полша. Но едно от обясненията е, че еластичните магмени камери, които захранват супервулканите, се образуват, когато петна от магма, които се различават по състав, се смесват заедно, каза Полша. „След като сглобите такъв голям и сложен магмен резервоар, той може да се дестабилизира и да изригне.“

Изследванията предполагат суперизригвания в Йелоустоун включва множество експлозивни събития. „Не е една експлозия, която изпразва цялата камера наведнъж“, каза Полша. „По-скоро изригванията са сложни събития, които докосват тези множество слети шушулки от магма“ и „могат да бъдат разделени от седмици или дори години“.

Докато терминът „супервулкан“ понякога се използва неправилно, той вероятно няма да отиде никъде, пишат де Силва и Селф. „Вместо да вдигнем ръце от разочарование и да го игнорираме, трябва да признаем, че терминът е тук, за да остане и да работим по правилното му използване.“