НачалоНаука и природаПодводната планина, два пъти по-голяма от най-високата сграда в света, открита „скрита...

Подводната планина, два пъти по-голяма от най-високата сграда в света, открита „скрита под вълните“

Изследователите откриха подводната планина, използвайки многолъчев сонар на борда на кораба Falkor (също). (Кредит за изображение: Schmidt Ocean Institute)

Изследователи на океана, които картографират морското дъно край бреговете на Гватемала, откриха планина, два пъти по-висока от Бурж Халифа, най-високата сграда в света, която се крие дълбоко под вълните.

Формацията с височина 5250 фута (1600 метра) е подводна планина – голяма, подводна геоложка характеристика, обикновено образувана от изгаснал вулкан. Учените откриха конусовидната подводна планина на 7870 фута (2400 м) под морското равнище по време на експедиция, организирана от Schmidt Ocean Institute това лято, според изявление, споделено с Live Science.

„Подводна планина с височина над 1,5 километра, която досега е била скрита под вълните, наистина подчертава колко много предстои да открием“, Джотика Вирманиизпълнителният директор на Schmidt Ocean Institute, се казва в изявлението.

Извисяващият се обект обхваща 5,4 квадратни мили (14 квадратни километра) и се намира в международни води в Тихия океан, на 97 мили (156 километра) от водите на Гватемала. Изследователите са открили подводната планина, използвайки многолъчево сонарно картографиране по време на шестдневно преминаване от Коста Рика до източнотихоокеанското издигане – границата между шест тектонични плочи, включително тихоокеанската плоча на запад и северноамериканската плоча на североизток.

Свързани: Учените откриват, че древен подводен вулкан все още е активен и е покрит с милион гигантски яйца

Подводните планини осигуряват изключително важни скалисти местообитания за дълбоководни корали, гъби и множество безгръбначни, тъй като твърдият субстрат може да бъде труден за намиране в океана, като по-голямата част от морското дъно е покрито с рохкава, тинеста утайка.

Учените Дейвид Карес, Дженифър Падуан и Джеф Бийсън разглеждат карта на геоложките характеристики на морското дъно. (Кредит за изображение: Schmidt Ocean Institute)

„Подводните планини могат да бъдат твърде стръмни, за да полепне кал, а някои животни наистина процъфтяват отстрани,“ Джон Коплипрофесор по дълбоководна екология и изследване на океана в Университета на Саутхемптън във Великобритания, каза по-рано на Live Science. „Когато някой стърчи нагоре, той създава силни течения за филтърните хранилки, за да израснат във водата и да уловят храна.“

Сателитните данни показват, че има повече от 100 000 неизследвани подводни планини които ще излязат наяве чрез непрекъснато картографиране на морското дъно. „Пълната карта на морското дъно е основен елемент за разбирането на нашия океан“, каза Вирмани. „Вълнуващо е да живеем в епоха, в която технологията ни позволява да картографираме и видим тези удивителни части от нашата планета за първи път!“

Джейсън Гарууд, главният офицер на борда на изследователския кораб Falkor (също), изучава морска карта. (Кредит за изображение: Schmidt Ocean Institute)

През април изследователски екип на картографска експедиция на Schmidt Ocean Institute на борда на Falkor (също) разкри три нови полета с хидротермални извори на Средноатлантическия хребет. През август те обявиха съществуването на a скрит подземен свят, пълен с морски същества на източнотихоокеанското издигане. Учените на борда на същия кораб също наскоро откриха две неизследвани подводни планини и девствени коралови рифове близо до островите Галапагос.

Последната находка е „още едно спиращо дъха откритие“, Джейми Макмайкъл-Филипсдиректорът на Морско дъно 2030 проект, който има за цел да картографира цялото морско дъно до края на десетилетието заедно с Океанския институт Шмид и други партньори, се казва в изявлението.