НачалоНаука и природаОпасна експедиция до необитаем остров в Южния Атлантик потвърждава съществуването на 8-то...

Опасна експедиция до необитаем остров в Южния Атлантик потвърждава съществуването на 8-то езеро от лава в света

Остров Сондърс гъмжи от диви животни и е дом на над един милион пингвини. (Изображение: National Geographic/Райън Валасек)

През 2001 г. сателити на НАСА, сканиращи необитаем остров близо до Антарктида в Южния Атлантически океан, откриха топлинна аномалия, която разтревожи учените. Дълбоко в неизследван вулкан те откриха подписа на бълбукащо езеро от разтопена скала. В света са известни само седем такива езера от лава.

С нищо освен термални данни обаче вулканолозите не успяха да потвърдят съществуването на езеро от лава. Две десетилетия по-късно те най-накрая го направиха. В чисто нов епизод на „Explorer“, премиера в четвъртък (26 октомври), режисьорите проследиха учени и алпинисти, докато преговаряха за първото изкачване на връх Майкъл, вулкан на остров Сондърс в Южните Сандвичеви острови и потвърди, че съдържа езерото.

„Езерата от лава са една от най-добрите естествени лаборатории, с които разполагаме, за да изучаваме вулканичните процеси,“ Ема Никълсън, вулканолог и доцент по науки за Земята в Университетския колеж в Лондон, който отиде на експедицията, каза пред Live Science. „Езерата от лава не са постоянни; те са геологично преходни, така че когато открием нова лаборатория, трябва да я използваме възможно най-бързо.“

Свързани: The Fram: Викторианска експедиция до Северния полюс, която беше толкова брилянтна, колкото и луда

Никълсън и екип от изследователи за първи път се опитаха да достигнат върха на планината Майкъл през 2020 г., но лошите метеорологични условия ги принудиха да прекратят усилието по средата.

Трима членове на екипа на експедицията се борят срещу стихиите, обвързани заедно, докато изкачват връх Михаил. (Изображение: National Geographic/Renan Ozturk)

Успешното изкачване най-накрая се случи през ноември 2022 г. и „се правеше години“, каза Никълсън. Освен да се види езерото от лава, целта на мисията беше да събере данни за подобряване на моделите на вулканична активност.

Езерата от лава позволяват на учените да „свалят капака“ на вулкан, каза Никълсън. „Обикновено целият процес на движение на магмата и освобождаване на газове е скрит дълбоко под земята и ние основно трябва да тълкуваме това, което можем да измерим на повърхността“, каза тя. Но тези процеси са на открито в езерата от лава.

От момента, в който екипът отплава, те се натъкват на редица препятствия, които заплашват успеха на експедицията. Преминаването през бурния Южен океан до остров Сондърс не беше малко постижение, каза Никълсън, но те бяха възнаградени с невероятна гледка при пристигането си.

Корабът Australis се насочва към остров Сондърс в Южните Сандвичеви острови, където екипът на експедицията проучи дали съществува езеро от лава в планината Майкъл. (Изображение: National Geographic/Renan Ozturk)

„Начинът, по който вятърът обвива острова, създава малък оазис на спокойствие в океана, така че ние плавахме през тази стена от облаци и изведнъж вулканът се отвори пред нас“, каза тя. „Това беше най-великолепният момент.“

Най-голямото предизвикателство беше първоначалното изкачване на връх Майкъл, каза Никълсън. „Студът беше влязъл в костите ми, краката ми се схващаха и имах силна болка в глезените“, спомня си тя. „Мислех, че ще бъда причината, поради която отборът не успя да стигне до върха и това беше смазващо.“

Изследователите в крайна сметка стигнаха до върха, но видимостта беше твърде лоша, за да се види езерото. При второ изкачване екипът най-накрая зърна кратера на планината Майкъл. „Беше по-голям и по-обширен, отколкото можех да си представя“, каза Никълсън.

Трима членове на екипа на експедицията вземат научни проби на планината Михаил. (Изображение: National Geographic/Renan Ozturk)

На дъното на зейналата дупка те откриха това, което сега е официално осмото известно езеро от лава на Земята.

Има много причини, поради които езерата от лава не трябва да съществуват, каза Никълсън. „Когато лавата е толкова близо до повърхността и е изложена, тя трябва да кристализира и да образува твърда тапа. Твърде много магма и прекалено голямо налягане биха предизвикали изригване, така че това е този абсолютен перфектен баланс.“

Откритието ще помогне на учените да подобрят вулканологичните модели и да настроят фино измервателните инструменти, каза Никълсън. „Моята златна цел е да се върна в някакъв момент и да инсталирам постоянни станции за наблюдение, които след това да могат да ни изпращат данни чрез сателит“, добави тя.

„Explorer: Lake of Fire“ е с премиера по National Geographic и ще бъде наличен за стриймване в Disney+ в петък (27 октомври).